Alla inlägg under mars 2008

Av Gunilla - 31 mars 2008 20:17

Nu jobbas det verkligen hårt på att bli vår utanför fönstret. Jag skrev i nån blogg för ett tag sedan om "pangeffekten". Dvs hur vår och sommar fungerar här i jämtland...


Det är smällkall vinter som sedan pang! utan förvarning går över i vår i sisådär tre dagar och sedan är det pang! sommar. Ja,ja, jag kan nu ha hårddragit det en aning för dramaturgins skull men om jag säger i princip alltså....


Jobbade hemma efter ungefär halva dagen. Min kärlek åkte till S-holm för att åka med Ålandsbåten i morse, "Konferens" heter det......När jag pratade med honom för en liten stund sedan skulle han duscha, ta på sig snyggstass och gå och käka trerätters. Låter som mycket en arbetssam konferens i mina öron det......


När jag slagit i hop datorn för dagen gick jag, Bella, Knicken och Knickens matte ut på en långlångis. Så härligt. Men de galna hundarna skulle inte gå på asfalten där det var bart utan skulle nödvändigtvis kuta som besatta i djupsnön som är så moddig att den har bärkarft noll.


Bella löper nu men ingen av dem vet riktigt hur man beter sig då. Men Knicken tycker att Bella doftar såååååååååå ljuvligt. Tillslut fick vi i alla fall hålla hundarna kopplade för småbäbisar ska vi inte ha! Vi har inte ens märkt att hon börjat löpa hon har skött det exemplariskt. Vi har dock varit lite lur på att det kunde vara så men det verkar som om hon löper ordentligt nu i alla fall. Grannhundern  Mozart har inte märkt något, iosf har han inte varit hemma annars brukar han ha mycket bra och väldigt långväga näsa för sånt :-).


Hemma igen blev det sanering av våldsamt blöt och skitig hund. (Sigge, ingen duschning för Bella bara valsning runt i snön följt av grundlig avtorkning :-) med påföljande matlagning, igen! Två dagar på raken! Ja, jag har det ganska bra för jag har en make som lagar nästan all mat på veckorna. Men å andra sidan jag jobbar ju alltid längre. Denna dag blev det ytterligare en maträtt utan namn eller eg tjockpannkaka men lite på en höft. Vet inte om det räknas som om den har namn då.....


Vi hörs i marchallens skugga (som han skulle säga galningen Katla, förstås ur mammas nya kille nu igen....)

Av Gunilla - 30 mars 2008 18:02

Min make har svårt att äta maträtter som inte har något namn....mina har sällan det.

Jag blandar ihop och fixar men namn ....nae det kan jag inte påstå att maten har.


Idag tex gjorde jag jättegod mat. Recept = namn, NÄ!

Han tycker även att jag gör för snabb mat dvs jag lagar inte stå-och-laga-mat-flera-timmar-mat..... För det gör han. Han är jätteduktig på matlagning.

Idag blev det en helt vanlig sluring :-). Lite av det och lite av det och lite av det....och till det serverades fullkornsbulgur och sallad.

Jag kanske ska skriva upp till nästa gång jag ska laga samma sak .....för det blev jättegott.


Stek ett tag:

Lagom mycket kycklingfile

Frysta champinjoner (lagom mycket)

Fryst majs, broccoli och paprika (ungefär lagom mycket)

Den nyaste korven av ehhhhhh vahetterekorven, 1 st!

Lagom mycket av Troccomare, vitlök, peppar

Lite mer fryst hackad basilika

Lagom mycket creme fraiche och en skvätt grädde

Rätt lagom mycket hackad röd lök


Smaklig måltid! :-)





Av Gunilla - 30 mars 2008 14:30

Mådde skit efter våffelätningen igår. Tål inte sån mat tydligen.....


Vaknade i morse vid 9 (8). Strålande sol. Väckte L & M och hörde efter om de ville ut och springa med mig en stund. Det ville de båda två. Drog på oss springskorna och sprang en liten tur på en halvtimma ungefär. Bella sprang glatt med.


Efter frukost bestämde vi oss för att vi skulle åka långt på långisar. Sagt och gjort drog ned på isen med vattenflaskor, frukt och skrillor......Det var lite mystiskt för ingen var och åkte skridskor och solen sken som besatt. Väl på isen framkom det varför......


Medvinden är nu officiellt död för i år...8 grader + och lite regn har just den effekten på is.....


Suck och pust. För R var ju detta premiärturen som helt uteblev...


Bättre att gå på isen och ha det glatt än att gå i slask och sörja....... Typ...


Vi tog med oss Bella på en långis istället. M & L var hemma och tog det "take it easy".


Smältvattnet rann i strida strömmar och vårsolen värmde. Ganska härligt  måste jag säga.


Hemma hade M & L gjort i ordning fika till oss. Eller jag blev rättare sagt serverad en god fruktsallad istället för bullar. Söta barn jag har.


 Bella fikade också....mjölk ur glas...


Tur man har en lång tunga så att sista slatten kan inmundigas.... Smarr och smask!


I morgon drar R till Åland med jobbet han blir borta ett par dagar. Lite ovanligt att det är han som åker iväg.

Det var väl ungefär det jag tänkt berätta just nu.


Hörs!

























































Av Gunilla - 29 mars 2008 19:26

Istället för att vara ute och längta in......



Av Gunilla - 29 mars 2008 19:13

När vi varit på fotboll med tjejerna, de vann med 6-3, skulle jag ta Bella på en prommis. Härligt tänkte jag även om Gumman Tö gör sitt bästa för att få Bore på fall. Vi hann ungefär 10 meter utanför huset varpå Bella tvärstannade och inte tänkte gå en meter till. Hon kissade och bajsade och sen var hon helt nöjd.....Bara att vända då. Primadonnan kan ju bli blöt om fötterna....


Släppte henne på gården ett tag. Hon har länge snusat mycket ivrigt på ett ställe mitt på gården. Det gjorde hon idag också. Hon grävde och grävde och grävde. Tjejen jobbade så svetten lackade, verkligen.

 

 Bella gräver i sitt anletes svett.......


Fyndet var visade det sig en gammal köttbit som sett sina bättre dagar men luktade mums tyckte Bella. Och någon prommis med matte blev det inte....

Fyndet!

En läskig gammal köttbit som jag i ärlighetens namn inte alls vet hur den hamnat där. Förmodligen något som trillat ur eller blivit stulen ur en någongång icke bevakad kompostpåse......





Av Gunilla - 29 mars 2008 16:10

Vaknade ganska sent för att vara mig.....Slog upp mina blå närmare kl 9...nästan typ rekord...


Tagit en tur till Järpen och till Lundhags igen. Denna gång var det L's tur att få sig en jacka. Hon hittaden en brun och begie jättesnygg jacka hon också. Halva priset .......


Var förbi stallet i Ås på hemvägen....kanske skulle börja där och rida ett tag.....Den som jag rider hos nu hon med Pilen skulle höja priset till det dubbla och eftersom jag redan betalar ett abg på Tanne måste jag förmodligen lägga ned.....Sorg! Men jag får se hur det blir. KAnske kan jag rida lite då och då och sedan hitta någon som behöver en medryttare.


Funderade ut att det kanske skulle funka om man delar två tre pers på en häst. Man blir inte livegen och inte utfattig......Smurtiga jag i farten igen.

Någon kanske säger satsar man inte allt ska man inte ha häst men det är ju så att jag känner mig själv rätt bra vid detta laget och vet att jag blir galen om ett tag om jag tar mig vatten över huvudet på en gång....


 Ätit våfflor. Frasiga, ganska feta och galet goda! eftersom jag redan nu ser lätt gravid ut behöver jag inte äta våfflor om man säger så. Borde äta morötter morgon, middag och kväll istället. Och jag ska det också......om ett tag.....


Nu ska vi på fotboll.

M och M spelar sin första 11-manna för säsongen. De tycker att det är såååå kul. L har fått ett uppsving också hon tränar och står i som en liten iller. M har alltid varit duktig och ambisiös i sin träning



Hörs sen!




Av Gunilla - 28 mars 2008 19:04

Precis när man slutat jobba och heeeela helgen är framför sig. Visst är det väl härligt!


Jobbat hemma idag och suttit och tittat ut genom fönstret ut på isen och det strålande solskenet.....Övriga familjen har gått och bara softat och pillat sig i naveln hela dagen.


Jag längtar ut i solskenet men sitter och tittar på en skärm hela dagen.....


Sedan alla samtal var mottagna, ringda och alla mail och annat jox var överstökat drog vi på oss grillorna och drog ned på isen.


Vi möttes av nordanvinden som envist blåste oss i ansiktet, det spelade faktiskt ingen roll om vi åkte fram eller tillbaka den blåste envist från alla håll. Men vi, M, L, jag och Bella höll envist som synden, ut i en halvmil lite drygt. Vi har ju bra kläder på oss och Bella med oss, så på oss gick  det ingen nöd.....


  • Envis nordanvind och motvind från alla håll på Medvinden......
  • M premiäråker sina nya långisar.
  • Bella funderar på att gå hem

L vårt yngsta barn som är 1 tim och 20 minuter yngre än sin storasyster tyckte synd om sig idag på isen. Stackars barn som fick ärva M's (två minuter)  "gamla"  långisar och använda sin storebrors "gamla" kängor till.... Ja, det är hårt att vara lillasyster yster........:-)


Skjutasde iväg R och min far till Odd. R skulle vara kaplan för första gången i sitt liv....Ingen aning vad det är för allt som har med Odd att göra är vansinnigt hemligt......


Och jag ska INTE titta på Let's dance finalen. Jag är en "Så ska det låta" -människa jag. Det jag ska göra är nog att fixa lite gucca till de goda chipsen som jag inte kan låta bli. M & L hade köpt ostkrokar i form av bollar ....blä......ostkrokar ska vara i form av just krokar! Det är noga med sånt :-)


Det hörs som om Bore ska få på nöten i morgon. SMHI har lovat regn, illa på isen. Jag har ju blivit väldigt mån om den på sista tiden.....


Förhoppningsvis hör Pilens matte av sig under kvällen /morgondagen så jag kan åka och rida en sväng i helgen.


Det är rasspecial för Schappisar i början augusti nånstans i Göteborgstrakten. Jag är så sugen att åka dit. Kan vara så att man kan flytta Göteborg lite närmare Östersund kanske, ska undersöka saken.... Utställningen är samma helg som Storsjöyran som jag iofs inte brukar gå på men det händer saker runt omkring och så får jag garanterat inget sällsis till utställningen heller för mina söta telningar S K A gå på Yran. Jag hör lite då och då dem i kör säga "Och i år får vi gå själva på yran...... !!" Att jag då samtidigt säger " Nej, ni är bara 13 år så det får ni inte alls det" verkar lixom inte riktigt ha gått fram. Men jag har ju lite tid på mig för budskapet ska gå fram, det är ju faktiskt inte yra förrän i början av augusti :-)


Den långe har jag inte bloggat om på länge. Han är fortfarande inte hemma så speciellt mycket och jobbar på dagis. Hunnit skaffa sig en mycket ung söt punkflickvän har han gjort också. Jag  och R är förstås fortfarande ömsom otroligt korkade eller mycket bra beroende på vilket humör den långe för tillfället har. Och som tidigare skiftar det snabbare än blixten......

Han fyller 17 om precis en månad....


Nu ska gucca göras och det ska förberedas inför myset framför "Så ska det låta", fredagens tvhöjdpunkt.

Ha en trevlig Let's dance-kväll ni som tittar på det och hoppas att den ni vill ska vinna, vinner.....












Av Gunilla - 27 mars 2008 21:30

Botaniserade lite på Youtube istället för att vila ögat och hittade denna......I like....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards