Alla inlägg under juli 2007

Av Gunilla - 26 juli 2007 20:30

drar igång igen. Massor av band och yra i hela stan med den påföljd att ungarna är om möjligt tjatigare än normalt....

M & L har sparat pengar och gnetat för att de ska kunna gå på yran, det kostar inga pengar i år för dem att gå in bara de har ngn vuxen med sig och det kommer de att ha alla tre dagarna. Den långe däremot, måste betala för alla dagar han ska gå. Han fick pengar för ett tag sedan för att han hjälpt till.


Vi trodde då att han kanske skulle kunna spara dessa pengar, men icke. Då hade han så mycket pengar tyckte han att han kunde leja sina systrar att klippa gräsmattan åt sig för en hundring. Suck.

Och igår var stora tjatet framme igen såklart.  Jamen han skulle ju på yran alla tre dagarna.... 850 kr kunde vi väl låna ut..... alla hans polare skulle gå såklart och A L L A polarna fick naturligtvis sina biljetter betalade av föräldrarna.....ja, eller hur......tjat tjat. Som vanligt har den långe 0 koll och absolut ingen framförhållning överhuvudtaget och som vanligt är man en idiotförälder som faktiskt lånar ut stålar till honom.

Förmodligen är det oss det är ngt fel på men efter detta är det slutagerat som bank. Han fick låna till två dagar i alla fall. Jag vet faktiskt inte hur andra föräldrar gör om de hela tiden räddar sina barn och agerar curlingföräldrar. Det gjorde nog mina också och det har ju faktiskt blivit folk av mig också, tror jag...... I vilket fall är alla och yrar i alla fall.


R ska yra i morgon. G ska vara hemma alldeles molalena och ha det mysigt med Bella som inte alls vill yra ett endaste dugg :-). Det kommer i alla fall att regna så det så har det sagts i rapporterna...


I morgon ska jag , R och Bella åka till Fäviken och gå på mässa eller Fäviken game fair som det så vackert heter, en mässa som i flol drog 29 000 besökare. Massor med hundar, hästar och jakt. Jakt är jag ju inte allls intresserad av men hästar och hundar.... Fäviken  ligger naturskönt vid foten av Åre. Jag har aldrig varit där men det ska bli lite spännande.


Oj, nu ska Bella ha käk måste skynda......

Av Gunilla - 21 juli 2007 10:49

Ungerfär en kvart med bil "på annersia" sett härifrån ligger en av Jämtlands häftigaste turistattraktioner. Det lockar varje år mängder av turister från när och fjärran. Vi åkte också dit igår. Stället heter Moose garden och attraktionen består i att se, klappa och mata stora alldeles tama älgar. Otroligt häftigt faktiskt! Vi, svenskar, canadensare, holländare och tyskar dvs en hel trupp av alldeles vanliga hugade älgfantaster fick börja visningen med att inmundiga en dryck som betingar det facila priset av 2 500 kr litern, nämligen älgmjölk. Smakar som grädde ungefär vilket gör att den går bra att göra ost, glass och diverse mejeriprodukter av. Att den sedan gör ett enormt hål i plånboken är en annan femma... :-)


6 veckor gammal älgkalv


Vi började turen med att ta en titt på gårdens fyra älgkalvar de åt glatt ur våra händer och var sådär galet söta.


Idén till älgfarmen började med att Sune som gårdens grundare heter började ta hand om och flaskuppföda trafikdödade älgkors kalvar. Sedan har det bara rullat på.


Alla älgar på gården är födda där vilket innebär att de lever ett riktigt gott liv och slipper oroa sig för eventuella älgjägares riktade vapen.


Älgkalvsmatning


Kalvarna finner sig glatt i att bli matade och klappade de tre gånger visningen är per dag. Jag tror att de lever ett ganska juste älgliv....


Lite längre ned på gården står bjässarna i en stoooor hage. I älgvärlden råder matriarkat. Jämt utom vid brunsttid då tar alfaälghannen och motar in alla sina fruntimmer i ett trångt utrumme och ger sig inte förrän alla har fått sig en ordentlig dos älgkärlek sedan släpper han ut sina flammor igen och på nytt råder matriarkatväldet tills nästa brunsttid.

I detta älgsamhälle är det Blenda som styr med järnhand.



"Älgpappan" Sune med en av sina skyddslingar


Jag visste inte att älgar kan le men det tycker jag faktiskt att dena bild bevisar eller så tyckte han att det bara var så kul att vara med på bild....


Leende konung...


Älgkelning, fröken ko ligger och myser i gräset och blir kliad och klappad


Bella var förståss också med och kollade in älgarna hon var lite brydd vad det var för ena men hon tog det hela med ro och nosade bara lite lagom på dem....


Matte och Bella spanar in stor hund ??..... :-)


Jag säger bara så här har ni aldrig varit där, åk dit!

Av Gunilla - 18 juli 2007 09:40

Nu vet jag hur de riktigt stora matematikerna jobbar :-) Kolla in en cool teknik de har för att kunna lösa stoora och väldigt svåra matematiska tal väldigt snabbt.

Hemlig teknik å då menar jag verkligen superhemlig.....

Av Gunilla - 18 juli 2007 08:57

I går var jag på auktion. Regnet öste ned när vi kom fram och jag var ganska tacksam över att auktionen hölls innomhus.

Massor med saker och ungefär 99,9 % skit...... folk handlar allt möjligt skrot men jag gillar auktioner och loppisar. Han som var auktionist kunde inte säga "r" och talade samtidigt ngn underlig dialekt så långa stunder hörde vi absolut inte alls vad han sa...

Folk handlade gamla mattor, fyndlådor, en röd pall som jag ville ha men tjabblade bort...Lite smycken som blev för dyrt. Faktiskt några justa glas från Kosta Boda, Line tror jag de heter ,10 glas, ruskigt billigt men jag blev naturligtvis för snål....


Jag köpte en snygg trasmatta som ska gå raka vägen in i tvättmaskin och en duk i form av en löpare. In alles tog detta c:a 5 timmar .....men jag har ju semester....


Har börjat träna Bella på att vara ensam hemma under några dagar nu. Ja, hon ska naturligtvis inte tränas att vara ensam hemma några dagar utan vi har hållit på några dagar.... :-)

Går ganska bra. Klart att hon är ledsen och gråter lite men det blir bättre och bättre. Sen har inte fröken kissat inne på länge nu!


Vaknade i morse av att Bella hulkade och så spydde hon på golvet kl var väl halv 5 och hon och jag gick ut och kissade en sväng. Uppe sitter tre brudar. M & L och en kompis till dem. De satt och åt pasta med ngn sås. Jag poängterade att kl faktiskt var halv 5 men de var ju hungriga sa de....


Jag o Bella gick och sov igen. Men är nu nyätna i alla fall hon, nypinkad igen och jag är trött. Bella sover redan och jag ska göra henne sällskap. Fröken sover inte i sängen utan i sin bädd bredvid min. Funkar alldeles utmärkt, man behöver inte ha hundar i sängen tror jag.....



Av Gunilla - 15 juli 2007 13:25

Jessica kom med ett bra förslag på hur spattiga valpar skulle mätas. Jag följde hennes råd och kan nu konstatera att Bella är 36,5 hög och väger 8,1 kg. Enligt rasstandarden ska en tik inte bli högre än 47 cm vi får väl se hur det blir med det. I denna takt blir hon väl 147 cm......:-). Men jag tror nog att hon är alldeles lagom hög och tung. Är hon inte det är hon i alla fall alldeles lagom för mig :-). Å så vitt jag kan se bryr sig inte Bella så speciellt mycket om vare sig sin vikt eller sin höjd.


Det är en utställning i slutat av augusti som jag tänkte anmäla henne till.Bara för att se hur det går. Fröken är ju inte så stor än men kan vara lite kul att se vad domaren säger.


Såg Babel för en stund sedan. Den var bra men ganska otäck. Inte otäckt otäck men sådär hopplöst otäck.

Av Gunilla - 15 juli 2007 09:05

Fyllde massor av år igår, igen...... förmodligen har hag kommit till stadiet där jag nu vid varje förelsedag firar min 29:e.... dvs fyllde alltså 29 i går igen :-)

Fick en bok av min kära familj. Den senaste Camilla Läckberg, Tyskungen,  som jag ska sätta tänderna i. Idag är det perfekt väder för det. Regn och rusk. I morgon börjar min andra semestervecka, denna har gått rysligt fort och vi har inte gjort något alls bara varit.

Häromdagen tog jag itu med tistelodlingen faktiskt.


Före "The Termination"

Det är inte mycket annat än just tistlar......

Efter "The Termination", dvs T2..... hehe

Fram kom lite med betoning på lite spetiga rödbetor, massor med rädisor som är jättegoda...sockerärtor och lite kålrot. Inte mycket men vi får väl se hur de artar sig. Som sagt jag gillar inte att förvalta saker..... det är roligare att starta upp och så och så. Men nu ska det bli grönsaker. Växthuset däremot, är jättefint. Gurkor och tomater och kryddor. Redan ätit flera kanongoda gurkor.


Rensade jordgubbslandet och satte för nät där också så nu plockar vi snart en massa gubbar där, har plockat lite redan och de är också supergoda.


Bella blev 14 veckor i går, en stor tjej som faktiskt inte pinkat inne på flera dagar.....men i morse blev det en pöl på golvet men annars var det länge sedan nu. ser en ljusning i pinkeriet. Vägde henne häromdagen och det var på 7,5 kilo! Hon växer damen. Ska kolla hur hög fröken är också men det lilla livet har en viss förmåga att inte sitta stilla mera än ca 1,2 sekunder i taget förutom då hon sover och det gör hon oftast på rygg  och då är det inte helt enkelt att mäta... :-)


En regnig kväll.....


Tycker fortfarande att hon är ganska söt...... :-)


Funderar på att titta på någon film. R sover fortfarande, F är inte hemma och M & L sover också sött.


F har varit så härlig nu några dagar jätteglad och bara mysig. Det svänger verkligen fort men jag tackar och tar emot när tillfälle ges.

Av Gunilla - 11 juli 2007 16:00

Varit ute hela dagen och faktiskt befriat landet från alla tistlar. Bella har ivrigt hejat på. I morse väckte hon mig inte förrän kl 9. Morgontrött fröken kanske (förhoppningsvis) :-).


Solen skiner ute och det är ganska varmt jag hoppas att det skulle fortsätta i morgon också. Då ska jag nog bara ligga med nosen i vädret och lyssna på Sommar. Vet inte vem som är värd men det spelar nog ingen roll. Har lyssnat senare några gånger laddat hem på poden behagligt sätt att ha semeter på......


Blir galen på den långe i källaren om han har varit bedrövlig tidigare så är han fullkommligt hopplös just nu. Vi har ett dödläge nu nämligen. Vi säger att han får hjälpa till hemma innan han ska få så mycket som en krona ur oss och han vägrar i sten. Får se nu vem som är tjurigast. Han är fullkomligt övertygad om att vi driver hotellrörelse och att det bara är att komma och gå som man vill. Sova till kl 3 på em, vara vaken hela natten och få allt på ett silverfat. Enligt honom har naturligtvis A L L A hans kompisar så. Skulle gärna vilja veta om det verkligen är så att när man är 16 år så behöver man inte göra ett enda dugg hemma.... Men jag och R  är förmodligen hemska, elaka och otroligt krävande föräldrar som säger att han ska ha juste på sitt rum och plocka bort efter sig när det fikats på natten.


Dealen vara att plocka ur diskmaskinen, hålla ordning på sitt rum och klippa gräsmattan så skulle han få månadspeng. Men nu gör han inte ett dugg förutom att säga att vi har en massa krav på honom och att vi är "strikta och hemska".


Han har fått sin månadspeng för juli i förskott, lagom till Götenborgsresan för ett tag sedan. Där rann pengarna förståss genom hans fingrar och han hade även lånat en massa stålar av en polare som vi fick lämna tillbaka. Dessa pengar är han nu är skyldig oss. Nu betalar jag inte tillbaka några skulder som han dragit på sig längre för det satts naturligtvis i system och då tänker inte jag hela tiden rädda honom.

Vet inte om det finns återlämningsstationer för långa, boende i en källare, men jag skulle gladeligen lämna in honom dit om det nu var så att det fanns. Snälla kan någon komma med ett gott råd....... eller kanske öppna en station.... :-)

Av Gunilla - 10 juli 2007 14:45

ganska skönt att ha i alla fall. För en liten stund sedan utbröt ett världskrig mellan M & L som naturligtvis handlade om kläder och på vem fel kläder satt. Efter ett våldsamt handgemäng gick de ur striden i princip lika arga som innan och någon uppgörelse hade inte nåtts. Jag orkar bara inte medla. Så länge blodvite inte uppstår så skiter jag högaktingsfullt i deras interna strider. När deras kompisar var här var de sams hela tiden så förmodligen finns ett uppdämt bråkbehov.


Nu på morgonen har i alla fall "stökrummet" tömts och städats och Bella har efter noter skällt ut och satt dammsugarn på plats. Just nu ligger hon utslagen och sover en bra bit från tumultet med M & L, som tur är. Turturduvorna i källaren har inte behagat komma upp än.


Snart ska vi åka till affären för att fylla på matförråden, de sinar som bekant snabbt när man driver hotellrörelse :-)


Hör just att världskrig nr 74 är på väg att starta. I samma rum som Bella ligger. R rusade till undsättning.


Nu hade visst nåt gått sönder också så jag lär väl få pallra mig dit och titta vad som har hänt. Det är så otroligt härligt med barn! ;o)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards