Alla inlägg under december 2007

Av Gunilla - 31 december 2007 00:14

inleds i princip nu men jag ska snart gå och lägga mig. I går  ja typ för en kvart sedan.... var det födelsedag för mina döttrar. Officiellt har vi nu alltså tre tonåringar i familjen. Jag som bara är 21.......

Det var en bra födelsedag, hoppas jag att de tyckte. Den startade vid 10 i morse ungefär när jag slog upp ögonen och gick ut en sväng med Bella. R fixade lite frukost på säng till födelsedagsbarnen. De hade otåligt legat och väntat. Vi la oss sent det var Dexter på tv och det var så spännande att vi allihopa inte gick och la oss förrän kl 3 när avsnitt nr 12 (upplösningen) var klar.


De fick paket och sjung. Sedan var det bakningsdags. R och M åkte och fixade tårta på Tages och jag och L bakade världens i särklass godaste kakor nämligen sega goda Chocolate chip cookies....Fulla med choklad och nötter och annat som anstår en sann utövare av GI dietandet..... Gick med i Viktkoll på nätet i förrgår och det har redan spruckit bigtime.


Chocolate chip cookies mums..


Till ca 50 st behövs

250 g smör

2,5 dl farinsocker och

2 dl socker som man kör i matberedare.

6 dl havregryn

4 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

1 tsk vaniljsocker

rör ihop i en bunke

Blanda torrisar med smör blandningen

blanda i 2 ägg och 200 g mörk grovt hackad choklad och 200 g grovt hackade hasselnötter. Blanda till en underbart god deg/smet/kladd.....


Rulla bollar (eller kläm snabbt ihop) och grädda 14 minuter i 190 grader. Det får plats ungefär 16 på varje bakplåtspapperklädd plåt och jag brukar få till 3 plåtar som jag kan grädda samtidigt. De ska inte grädda längre för då blir de hårda istället för geggiga i mitten och det är det som är grejen med dessa kakor.....


Detta var en bakutvikning som jag bara måste dela med mig av :-)


Nu är  M & L firade ordentligt och har redan börjat förbereda oss på på att de snart fyller 14.........


Nu ska jag sova så här på årets sista dag.


GOTT NYTT ÅR!!


Av Gunilla - 26 december 2007 13:51

det har snöat i natt så i morse på morronprommisen travade vi runt i snön. Bella tycker att det är så mysigt. Men under all snön är det glashalt. All fin is som var på sjön för ett par veckor sedan har nuförtiden emigrerat upp på torra land. Det innebär att när det kommer snö på blåisen blir det glashalt för isen agerar såpa......Spännande att gå ut nu med andra ord....


I går var vi hos min bror och fikade lite sedan när det var dags för middag sådär vid 20 tiden käkade vi hela högen inkl brorsans söner hos oss. Ännu mera julmat men det är ju gott.... M, F och L hade brått iväg. F sov i Odensala och vårt bonusbarn N sov här.


Sover länge på mornarna. Jag vaknade halv 10 i morse! Jag som brukar vakna 7. Slöhögen till hund sover lika länge och är inte speciellt sugen på att gå ut alls.


Snart ska vi hämta våra barn på stan, de är på rall....och åka ut till svärmor och käka världens godaste rullader. Men sedan blir det GI mat resten av detta år och hela nästa. Jag har tryckt i mig godis och choklad och mat och allt annat smaskigt så jag kan knappt knäppa brallorna längre. Gillian McKeith skulle ge mig spöstraff och sätta mig på spenatavkok i två år antar jag.....


På söndag fyller M & L 13 år, vi har då officiellt sett tre tonåringar i familjen. Hmmmmm.....

Det önskas Tacogratäng till middag och Semifredo till efterrätt. Gott och mäktigt (jag tar uppehåll i spenatavkoket då :-) )


Kan vara så att de börjar tala under julen.....

Av Gunilla - 25 december 2007 12:57

Klarat av julafton med det massiva intagandet av vansinnigt god julmat. Vi var 14 pers som åt tills vi nästan storknade. Tomten lämnar nuförtiden sina klappar under granen. Det har han gjort några år.....Hur jag än hävdar att han finns har jag envist dem som säger motsatsen...Men klappar får de ju i alla fall så den ekvationen kan jag inte lista ut :-)....


Bella åt köttbullar, prinskorv och allehanda saker som snälla människor "råkade" stoppa i henne. Funkar ju faktiskt när man är söt som en sockerbit.


Julen var som vanligt bra. Massor med mat och alldeles för mycket klappar från alla håll.

Vi sätter ihop två lååånga bord till ett ännu lääängre julbord det brukar bli så här bra....Här får vi ledigt plats i princip hur många som helst......

Julgästerna kom sedan, mammor, pappor, syskon och en massa barn. Om 16 åringar och 13 åringar nu räknas till barnaskaran, ja det är i alla fall våra barn..

Några av julgästerna


Julig Bella, men utan sin röda rosett den slapp hon lite senare på kvällen

Full med köttbullar vid det här laget....


Fridefulla juleljus

Gillar ljusstaken, om jag inte minns fel ett loppisfynd....


Sonen såg också ut att trivas i sin mors sällskap men sedan drog datorn våldsamt, men jag lyckases hamna på samma bild som honom....

 Juligt "singsingfin"...


Nu ska jag ner och äta lite mera det heter väl lunch denna tid men ska väl föreställa frukost för jag har inte varit hungrig förrän nu...

GOD FORTSÄTTNING ALLIHOPA!!

Av Gunilla - 22 december 2007 23:53

Det mesta är faktiskt klart. Vi gjorde vår rusch idag också. On Off inhandlade liten plattv, bolaget, Beijers (köpte planka för att tv:n ska ha ngt att stå på), Matpiraten, sista grejorna typ tvättmedel och sånt som glömdets bort i hysterihandlingen som vi gjorde i torsdags.


Torsdags ja, ridning och hoppning och det var så vansinnigt kul. Hade en pärla vid namn Taxinne, hon kan hoppa hon! När jag kom hem från hoppningen bakade jag, M & L vansinnigt goda saffransbullar. I går tillverkades köttbullar, brända mandlar och galet god chokladtryffel. Våra ljuvliga barn tyckte att de var läbbiga så jag och R får ha desda mörka goda för oss själva! Hurra! Kokade lite äppelmos också för köpt funkar inte här den är läbbig.......


L hade städat nästan hela huset när vi kom hem då blir man såååå glad. De gör så i bland bara för att överraska oss. Och idag var det L som stod för överraskningen.


Lyssnat på Pavarotti...


Lyssna och rys, fantastiskt!

Av Gunilla - 17 december 2007 19:08

En luttrad människa som jag som bor på en vacker plats, (helt objektivt förstås) höll på att trilla omkull när jag kom ut i lördags. Det var så vacket ute! 8 grader kallt och så vackert! Attans, kameran var hemma så jag fick vänta tills söndagsprommisen. Då var kameran med och det första som mötte oss var detta....


En vanlig gata där vi bor men så fint.....


Den vanliga gångvägen som vi brukar gå på såg denna dag ut så här:


Vår vanliga prommisgata....


Och lite så här....

Vanlig gata 2.....


Vanlig Bella såg ut så här... :-) Typ hårig...

 

Bella på samma gata (där brukar man alltid få gå lös....)


Jag bara gick omkring och njöt. Jag gillar ju vinter nu förtiden.


M hänkade med mig ut och gick. Vi var inte ensamma kan jag lugnt påstå och en hel hoper av dem som var ute var långfärdsskridskofantaster. Jag var så avis men jag är ju en fegis.... Men det såg helt fantastiskt häftigt ut.


Modiga varelser på "nyisen"


Några till och staden i bakgrunden och M´s hårtofs....


M och Bella vågade sig ut en liten bit på isen men det var så halt att båda såg ut som Bambi. Vi vågde inte gå omkring, så vi kröp omkring ett tag på isen och tittade på alla stenarna i sjön. Det såg ut som om någon lagt ett gigantiskt glaslock över hela isen.


Glaslock??


M o Bella poserar, i bakgrunden långfärdsskridskoåkare


Läste i tidningen att någon drattat igenom isen men blivit uppdragen som tur var. Inte fått en skråma, förutom det där med att vederbörande blivit kall och väldigt blöt. Det är ju just därför som jag inte törs åka. Gillar inte att bli vare sig blöt eller kall men framförallt inte att bli kall.


Trollskt....

Känns som om kommentarer är överflödiga.....


Dito.....


BusBella som funderar hur det kommer sig att drickat är kallt och halt......


För att uppdatera er på övervåningens väl och ve kan jag nu berätta att det sitter gardiner överallt och fönstren har pyntats med diverse julgrejor och att det blev sååå snyggt. Bilder kommer när batterierna till kameran är laddade....





Av Gunilla - 14 december 2007 20:34

Av Gunilla - 14 december 2007 20:04

huslig....

Då ska jag baka saffransbröd, så är i alla fall förutsättningarna just nu.

Nästan klart. Fick den nya ogådda sängen, modell medelmjuk idag så jag hoppas att jag sover som en stock i den. Jag är så trött nu så jag antar att jag har näst intill obefintliga bekymmer att somna.


Stack tidigare från jobbet. Stack iväg till stallet och red igen den sista av mina tre lektioner som jag hade att ta igen. Red Charm igen, jag hade honom i går också. Harvade skänkelvikning idag igen. Måste säga att det går sådär. Nu har jag äntligen börjat sänka mina händer, har tummarna som högsta punkt och har sänkt mina hälar.....Jaha, då sitter jag snett på hästen i stället och lutar åt ena sidan som lutande tornet i Piza.....svårt att göra saker rätt.... Men i ärligehetens namn har jag nog lutat hela tiden men då har händerna och hälarna varit viktigare att få bukt med än att jag sitter på ena sidan av hästen. Nästa torsdag är det sista gången innan jul. Ganska skönt att få vila till sig lite.


R här på "lilljul" på Odd. Förmodligen mår han sådär i morgon....Men imorgon har vi massor att göra som vanligt. Då ska det fejjas ioch fixas som vanligt. De kommer och hämtar sängarna i morgon. De köper våra sängbord också. Spännande att se golvet i vardagsrummet igen.......


Jag ska nog dra med mig R och titta på en plattv imorgon också.....och sänglampor......


Jag vann inte 50 000 i 25 år på triss igår heller. Skrapade fram att jag inte gjorde det 10 gånger..... Skräp också.


Nu känns det precis som om jag behöver chips och guacamole...och Pepsi inte Cola, för det är läskigt.....

Av Gunilla - 12 december 2007 19:42

För ungefär två minuter sedan var det sommar och nu är det Lucia, förstår inte riktigt hur det hänger ihop.

Har jobbat hemma idag och i går, det är så skönt. Jag kan sova längre och i princip bara gå och sätta mig vid datorn utan att ens slänga ett getöga i speleln. Min morgon består i alla fall inte av så mycket speglande...det har rationaliserats bort till förmån för horisontalläge så länge det bara går. Jag är olidligt trött på mornarna i synnerhet nu när jag vet att snart får jag sova. Dvs drygt en vecka kvar till julledigheten. Att jag sedan vaknar långt före tuppen eller i alla fall Bella är en helt annan sak, jag får ligga kvar i alla fall.


Fodrandet och listandet och måölandet fortskrider. I dag har jag tagit itu med förnsterbrädor och mera foder och lister. Jag vet inte hur många meter jag har målat men åtskilliga är det. Och inne på L´s rum sågas det och mäts så svetten lackar. men det är nära nu......

Jag fick förhoppningsvis sängen på blocket såld idag. Jag prutade lite motvilligt på den men är ändå ganska nöjd. Våra sängbord köper hon förmodligen också. Jag hoppas att hon hinner hämta allt innan helgen så vi kan böja sanera och städa och pynta. Och baka. "Baka, baka, baka" mässar M & L. Ja, jag ska säger jag. Men de är duktiga och det brukar gå kanonbra när de hjälper till och bakar. Jag får väl smygköpa lussekattor på Tages (där de bakar världens godaste bröd och tårtor) i morgon och hävda vänligt men bestämt att jag hunnit varit snabb som en vessla och bakat själv. Jag är ju en god husmor och dom bakar själv.....suck.......


Tänkte försöka masa mig till jobbet i morgon. Vi har 10 minusgrader och isen håller som bäst på att lägga sig. Det vara så kallt idag när jag gick prommisen med Bella mittidan, att det rök av vattnet där isen inte hade lagt sig. Förmodligen sagt det förut men jag var omåttligt irriterad på vinter för ett litet tag sedan. Nu tycker jag att det är helhärligt. Bara man klär på sig ordentligt så är det kanon att vara ute och gå. Bella har jättemycket päls och fäller nu. Tappar förmodligen valppälsen för fullt. Men hon har jättetjock och härlig päls som luktar så gott när vi varit ute. Nyvädrat lixom :-)


Bellas kullsyster Agnes hade varit på utställning häromdagen. Det hade gått ganska bra men hon fick tyvärr inget hederspris. Domaren sa att hon var lite smal i ansiktet. Konstig domare, säger vi allihopa!


Sa jag att vår diskmaskin hade brakat ihop...Har nu upptäckt handdiskningens tjusning....den tjusningen varar förmodligen inte så länge till....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards