Alla inlägg under oktober 2008

Av Gunilla - 31 oktober 2008 13:56

Fortfarande kvar i Shanghai men vi åker i mogon bitti lokal tid. Dvs kl 11 i kväll för er.....Varit och tittat på när de gör silke. Riktigt fränt....Maskarna äter och äter och äter så det dundrar sedan blir de puppor och gör massor med meter av tunn, tunn silkestråd.


Silkesmaskar smaskandes på mullberry blad.....Mums för en silkesmask


Silkeskokonger....


 

Här fiskar de upp "ändtrådarna" på silkeskokongen....


De får fantastisak händer när de håller å¨. Vattnet är ju fullt med silkesprotein vilket fägör att händerna blir fantastiskt mjuka och lena....Fram för silkesprotein alltså riktigt inte fake....


Sträcka silke...

Om kokongerna är tvillingar så används de till kudd -och täckestillverkning. Det är 126 maskar som får sätta livet till för varje lager täcke...! Täcket är en massa lager. Innebär att varje täcke innehåller tusentals puppor och de är supervarma som dun fast varmare :-)...


 

Kanal i Suzhou där silkesfabriken var...


Jättesvårt att komma ihåg alla namn. Mia som vi hälsar på blir galen för jag kommer bara inte ihåg.


Jag skulle vilja åka mhem nu ett tag men komma tillbaka om ett par månader för resan har varit fantastisk! Rekomenderar verkligen en resa till Solens rike!


Av Gunilla - 28 oktober 2008 03:27

I går var vi och tittade på gamla stan och åkte tunnelbana vilket var en upplevelse i sig. Tittade på turiststråken och fotade byggnader...:-)


Gunilla & Roger vid en av utsiktsplatserna på stråket The Bund (Waitan heter det på kinesiska)


I går gick vi ungefär 21 000 steg :-)...


 

De bygger hela tiden så byggnaden tillvänster är förståss inte riktigt klar men det är Shanghai i ett nötskal


Det var i flasköppnaren vi senare på kvällen var uppe i


Roger tittar på karpar i gamla stan


I bakgrunden templet där de ber för fullt Templet heter "The old city goods temple". Massor med folk förståss överallt. De går in och ber och det är alla åldrar som gör det inte som hos oss där de som är i kyrkan oftast är +100.....



 Här ber de om bra saker


 

Kanske ber de om att elektrikerna ska dra sladdarna på ett lite annat sätt.....


En liten tant som tar en paus....


Vi är ju i KIna och där kan de packa :-)


Hittade mig några söta mössor som jag inhandlade 4 st av i olika färger...


Det var hit upp vi var på kvällen.....och då.....


Tog batterierna slut....tur att Mia hade kamera men de bilderna är i hennes kamera :-)


Nu ska jag käka frukost vi hörs!


Av Gunilla - 27 oktober 2008 04:47

nästan men så högt man kan komma i Kina i alla fall. SWFC,Shanghai World Finance Center. Det ser ut som en gigantisk kapsylöppnare (men den är lite större... :0) ). Andra höga byggnader är så höga för att det finns torn och tinnar på dem men detta monster kan man gå upp i och då hamnar man högst upp i världen :-). Jag är väldigt tveksam till höga höjder och sådär en 500 meter upp i luften känns det nog lite tveksamt att befinna sig på men jag ska försöka.


Högt...typ


Vi ska gå i gamla stan idag och strosa. Förmodligen powershopa lite till.. Jag har blivit en fena på det vid detta lag. Synd eller tur beror lite på hur man ser det att man bara får ha med sig 20 kg per person med sig hem. Övervikt är tydligen svindyrt så vi får förmodligen hålla oss till den limiten. Tur att det finns handbagage som får väga 8 kg och så funderar jag på att ha på mig tredubbla lager kläder hem för det ÄR JU SÅÅÅ kallt i Sverige vid denna årstid och man vill ju inte frysa när man kliver av planet...:-)


Vi hittade kanonfina Peakkopior som jag faktiskt så att man kan fundera på om det är plagiat :-).....Lite roligt och åka 1000 mil och handla när vi bor ungefär 10 mil från Åre :-)


Lite roligt för allt heter samma sak ja tycker jag  i alla fall men det blir en extremt stor skillnad om man bara så bara andas en aning i uttal eller tonation. När vi åker taxi och de säger att vi ska till den och den adressen så ser de helt frågande ut om Mia säger lite lite fel.. I mina öron låter det fullkommligt identiskt ....


I Kina finns inga våningsplan 4 och 14...4 på Kinesiksa är nästan samma ord som död så då har man rationaliserat bort 4:or och så var den saken löst :-)


Nu ska jag fixa frillan och sedan ska här powershopas :-)

Av Gunilla - 25 oktober 2008 18:15

Det är ju så häftigt. Här i Shanghai är klockan 12 på natten lite drygt och jag har varit på gång sedan halv 6 i fredagsmorse så nu börjar jag känna mig lite matt......


Flugit och flugit och flugit. Först från Östersund torsdag kväll en natt i Stockholm. Kl 9:45 gick flyget till Zurich och sedan vidare från Zurich till Shanghai. Vi kom fram kl 7 i morse lokal tid då var väl klockan vid 1 i går natt svenska tid. Åkte hem till våra kompisar Mia & Acke och åt lite frukost och sov kanske 1 timma. Sedan var det dags för some serious shoping! Vi hamnade på en tygmarknad och där tog de mått och stökade så väl ute därifrån hade jag beställt en kanonsnygg kappa i kaschmere två snygga skjortor och en kanonfin röd klänning i silke....R beställde en kanonsnygg kostym med två västar och två fina skjortor i egyptisk bomull och en överrock även den i kasmmere. Detta får vi hämta på torsdag. Jag ska nog låta sy upp en kavaj också så vi styr nog kosan igen dit. 


Då tangenterna nu hoppar omkring  ska jag lotsa mig till sängen och säger därför godnatt från en vansinnigt häftig stad. Bilder kommer förståss!!


Skayline över Shangahi inte jag som tagit denna bild men håll med om att den är läcker!

Av Gunilla - 18 oktober 2008 17:37

service minded... :-). Ring snabbt......



Av Gunilla - 18 oktober 2008 17:00

Det är dags att visa av sig lite igen. Insåg att det var ett bra tag sedan och kag vill passa på att tacka alla som faktiskt troget är inne och tittar även om det har rått fullkomlig stiltje här.


Jobbat som en toka, det har varit massor att göra på jobbet men det är för oss ett kärt bekymmer. De ska lägga ned ett annat kontor och vi blir med ens över 100 nya medarbetare. Massor med jobb men kul!


Avsagt mig min medryttarhäst också. Det var ju ingen mening för han var ju så okunnig. En mycket trevlig häst men han kunde verkligen ingenting och jag vill ju lite mera. Red lektion på honom ett par gånger men han måste ju läras från grunden och jag vill ju lära mig själv. Synd för hästen var väldigt trevlig.


Bella.....Mår jättebra! Hon gillar att det börjar bli höst och kallt.


Bella i frosten i gräset i morse mysigt när det äntligen blir lite kallare.....


Vackert på morgonprommisen


Jag är rätt nöjd att vi inte fått en en liten tillstymmelse till snö.


Bella på prommis


Knicken och Bella busar loss.....


Sötis!


R fyllde 40 häromdagen.  Vi hade bara ett litet kalas för han ville inte ha nåt stort. Det var  syskon och föräldrar som var här och kalaserade. Vi åt gott och hade väldigt trevligt som vanligt när vi träffas. Det blev tyvärr dåligt med bilder så egentligen har jag bara en bild på M.


Detta är medan hon fortfarande var ljus. Häromdagen färgade hon hela håret mörkt brunt. Så nu har vi två brudar som är mörka vilket gör att folk har svårt att skilja dem åt igen.....!


Trötta varelser, förmodligen en ordinär fredagskväll. Lagom möra efter arbetsveckan och Bella hakar på. Mysigt att knöla in sig i matte och ligga alllllldeles nära....


Det finns liksom två lägen på denna vovve.....Detta eller som på bilden ovan denna


Bella  & Knicken igen i sin vanliga pose....


Nu ska jag ta en tur till affären och inhandla en kålrot, sirap och en kokbok som man får för en kupong på ICA...


Vi hörs!













































































Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards