Direktlänk till inlägg 18 augusti 2007

Flitens lampa har.. och svartvinbärsjuicerecept

Av Gunilla - 18 augusti 2007 09:54

strålat sitt allra starkaste ljus över mig. Varit så flitig att jag inte hunnit blogga...:-)


Fick hem 18 - 19 kg svartvinbär häromdagen så jag har gjort saft och juice för resten av detta år....eller det har jag nog inte alls det för finns det något smarrrigt i huset säger det slurp och allt är slut. (Tom den långe i källaren älskar juicen och då är den god!) Men jag hoppas att ungefär 6-7 liter saft och 27 liter infryst svartvinbärsjuice räcker ett litet tag i alla fall.


Förmodligen är saftmaja uråldrigt när man nu kan gå på affären och köpa saft men det är en ganska bra uppfinning. Men som sagt det tar tid i alla fall. Får jag mer bär tar jag gladeligen emot dem i alla fall för det är några timmars jobb sen är det klart.


Beställde 10 kg hallon också. Hittade en annons i tidningen. Den minimala skörd vi fick räckte precis till en burk sylt och jag ids inte jaga hallon men för 45 kr kilot får jag tag på fina hallon. Ett kilo tar nog sina modiga timmar att plocka.....


Vår lilla, lilla hallonskörd....


Bella gillar hallon så hon satt mitt uppe i buskarna och försåg sig....

Bella mitt i smeten (som vanligt)


Bella äter ju själv av buskarna inte lika rensat då som jag gillar att äta men förmodligen med mycket mer proteiner.....


Något svart & vitt som jagar hallon.....och proteiner......


Här är förresten svartvinbärsjuicereceptet om någon är hugad...


Till 9 liter färdig juice

2 liter svartvinbär (inget tjafs med res och så, lite stjälkar funkar bra)

3 liter fina sköljda svartvinbärsblad

8 liter vatten

Kokas upp och kokas i 20 minuter

Sila av blad och bär

Häll i 8 dl socker och rör om så sockret löser sig

Låt juicen svalna


Jag brukar hälla i 1,5 juice i 3 liters fryspåsar som jag ställer i glasslådor för att minimera en ev katatstrof i frysen om ngn påse går sönder. Men även för att det är lättare att förvara påsarna då..... 


Nu hoppas jag att jag får scones till frukost det frestades med det i alla fall....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla - 26 oktober 2009 17:29

har jag lagat till idag. Undrar om detta håller på att bli en "wannabe"- matblogg .   Inhandlade färsk torskfilé häromdagen som idag förvandlades till en superenkel och vansinnigt god historia.   Det var ungefär 1 kg fiskfilé (det funkar med ...

Av Gunilla - 24 oktober 2009 19:05

har jag fixat idag...De brukar bli torra och tråkiga men idag blev de kriminellt goda! Såhär gjorde jag: Tog ungefär 1,5 kg tjocka revben (två bitar) kokade dessa i ungefär 50 minuter i: 3 liter vatten ungefär jag som vanligt följer inte ett re...

Av Gunilla - 5 oktober 2009 00:34


Brudarna ska upp till Kalix och spela fotboll! De har kommit till 1/4 final för flickor 16. Idag vann de mot Huddik och i fredags krossade de Selånger (korssade och krossade) det blev 2-1 samma resultat som idag mot Huddik. De spelade i snålblåst och...

Av Gunilla - 1 oktober 2009 16:05

Vaknade med andan i halsen vid 1 tiden i natt och drömde att det hänt något läskigt med Bella. När jag lugnat ner mig så pass att hjärtfrekvensen slutat att vara på ungefär 300 slag/minut lyckades jag somna om. När jag sedan vaknade till morgonpass...

Av Gunilla - 19 september 2009 11:44

Men om man är arbetslös har man ju varken helgledigt eller semester eller andra ledigheter vad jag kan förstå. Då står man ju bara till "förfogande" hela tiden. Sur, ja och det kommer nog att hålla i. Skrev ett frånvaromeddelande alldeles nyss på min...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards