Alla inlägg den 12 augusti 2007

Av Gunilla - 12 augusti 2007 16:06

heter The Hives..... det är mycket tröttsamt om man som dessa underbara gossar tvingas arbeta i sitt anletes svett en hel dag :o) Se här så de sliter.....

Av Gunilla - 12 augusti 2007 12:41

Vi gick en härlig slinga ned mot vattnet. Så fort vi komer till vattnet springer hon ut och skäller under vattnet. Det låter vansinnigt fånigt men vattnet ska skällas ut så det så....


I dag är det uppehåll sådär en 17 grader och molnigt. Mao hyfsat, hyfsat.

Jag har ju svårt att följa recept utan att lägga till eller dra ifrån både det ena eller andra men igår lagade jag ngt som blev riktigt gott. Narurligtvis utan rcept men jag kan ju försöka återberätta vad jag hade i min "sluring". Men för att familjen ej ska få spader så måste jag ju döpa rätten till något innan det serverades så det fick bli något så fantasifullt som "Kyckling med förvällda sockerärtor"


Jag gjorde i allafall så här:

4 kycklingfileér

1 pkt bacon

1 röd lök

en halv purjolök

4 pressade vitlöksklyftor

ca 200 g förkokta sockerärtor med skida och allt

c:a 2-2,5 dl grädde

färsk basilika (naturligtvis kan man ha nedanstående kryddor ur burk men jag har färska i växthuset och tycker att det är godare...)

färsk timjan (repa den så att bara bladen kommer med, inte själva stjälken)

färsk oregano (repa den också......)

salt gärna Troccomare eller havssalt m chili

vitpeppar, chili eller det jag använde, "5  sorters peppar" i kvarn (den kryddburken rekommenderas varmt)


Strimlade bacon och  jag delade kycklingen i mindre kuber och stekte tillsammans med hackad lök och pressad vitlök. Förkokte sockerärtorna i ca 3 minuter i saltat vatten, slog av vattnet och lade de hela sockerärtorna i pannan. Kryddade med alla kryddor och lade i strimlad purjo. Det hela fick steka tills kyckligen var färdig och sedan slog jag på grädden. Till detta serverade jag fullkornspasta, vi hade linguini blandat med vanlig fullkornsspagetti. Skulle tro att quinoa är gott till eller bulgur...

Nu har jag i alla fall skrivit upp detta så att jag kan laga igen med ungefär dessa ingredienser, annars följer jag ju som bekant aldrig ett helt recept. Men gör jag receptet själv så kanke det händer. Ja det var i alla fall gott.....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards