Alla inlägg den 6 maj 2007

Av Gunilla - 6 maj 2007 22:30

Jag måste bara kolla om någon läst eller tyckt något om det jag egenhändigt plitat ned. Och ibland så har någon det och jag blir glad. Förmodligen är jag en riktig "bloggvirgin" inte så där luttrad som alla som har massor med träffar varje dag. Men jag blir så glad att jag syns och någon tar sig tid att läsa om mig och mitt liv.

Nu har jag i alla fall strykt ett par skjortor och packat och stökat så att jag kan kliva upp sådär okristligt tidigt igen och ta planet/planen ned till Växjö. Vara där ett par dagar, sedan tillbringar jag några timmar på tåg för att ta mig upp till Örebro. Kommer hem igen på onsdag kväll bara för att sätta mig på ett tåg på lördagmorgonen tillsammans med M och åka hela vägen neröver igen, då med destination Trollhättan. Ska äntligen få se de små godbitarna irl. Nu ska jag väl bara önska ev besökare en god natt och på något sätt försöka få tillbaka min säng. Den är ockuperad av M & L som ligger och tittar på Wallander. R spelar det förhatliga spelet WoW igen... och sonen sitter i källaren och häckar. I morgon ska jag ringa till min kusin. Jag är gudmor till hennes son som fyllde 1 år igår. Grattis! Hipp hipp hurra. Jag skulle ju köpa en present och skicka ned men det kom som av sig när vi tillbringade en massa tid på lasarettet med M under förra veckan. "Max potta" ska det så småningom bli. Den boken blev totalt sönderläst härhemma. De andra Max böckerna också för den delen.

Hörde förresten att nu gick det tydligen bra att ta bort "översättningen" igen. "Max sitta pottan" fick det inte stå för några år sedan det skulle nödvändigtvis stå "Max sitter på pottan" i klartext lite längre ned på sidan. De mycket små barnen kunde annars ta skada av att svenska språket missbrukades så till den milda grad. Det kan även ha berott på att språkpolisen hade väldigt, väldigt lite att göra....

Vi hörs från Växjö

Av Gunilla - 6 maj 2007 16:29

Då var även denna helg snart avklarad. Idag stod det tacos på middagsbordet. Det var riktigt gott innan det gjorde jag kanongod musli. Sån där som man torkar en stund i ugn så att det blir som Start men mindre söt och godare. Jag har en viss förmåga att aldrig kunna följa ett recept och så var naturligtvis inte fallet denna gång heller vilket naturligtvis innebär att mina kokalster smakar en aning annorlunda varje gång. Ombyte förnöjer eller :-D. Kan ju bara för att ni ska få höra hur smaskig den är radda upp receptet

Ungefär 12 dl havregryn eller ungefär sammanlagt 12 dl av vad man nu kan tänkas ha hemma. Denna gång blev det havrekli, dinkelflingor (funkar också utmärkt med rågflingor men det hade jag inte hemma denna gång) vetekli, boveteflingor och kanske någon flingsort mer som jag för tillfället glömt.

Ungefär 2 dl solroskärnor, finns rostade också som man kan äta som godis jättegoda

Ungefär 2 dl loppfrön (såna som Anna Skipper tvingar i alla som ska gå ned i vikt på tvn och förmodligen fnissar i mjugg då dessa blir slemmiga och läskiga när de fått ligga övernatten i blöt)

2-3 dl kokosflingor

Ungefär 2 dl linfrön

Lite salt

Sen om det är något annat man vill ha i är man naturligtvis fri att ha i det också som ex mandel nötter eller annat smarr.....

Sen ska man ha ngt blött också som ska blandas i de torra.

Ungefär 1,5 dl rapsolja (eftersom jag just nu är inne i en jag vet inte hur lång men definitivt intensiv period där jag bara försöker äta nyttiga saker och springa några gånger i veckan så är den olja jag använde naturligtvis en biodynamiskt odlad och hälsokostaffärsinköpt olja)

1,5 dl vanligt vatten rakt av från kran faktiskt... ;-)

1,5 tsk vaniljsocker fullkomligt obiodynamiskt men det var så lite så det räknas lixom inte

1,5-2 dl Acasia honung eller vilken honung man nu tycker om jag gillar Acacia honung

Sedan blandar man ihop det blöta och häller över det torra lägger på ett par plåtar med höga kanter och vips in i ugnen..

Rör ungefär 3 gånger på 30 minuter och ugnen ska vara på 200 grader. Jag är osäker på om jag ska slå mig på att bli kokboksförfattare dels för att jag omöjligt kan bestämma mig för vad jag ska ha i maten från ena dagen till den andra och sedan har jag väldigt svårt för hur mycket "Ja lagom" säger jag eller hur länge något ska kokas eller stekas  eller så då säger jag oftast "Ett tag... " vilket kan göra min matlagning en smula förvirrande för andra. Men det blir nästan alltid väldigt gott. Sluring är grejjor det, att á la Kajsa Varg blanda allt som är gott och likt en synergieffekt få något som är ännu godare, funkar fint det.....



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards