Direktlänk till inlägg 21 juli 2007

Skogens konung

Av Gunilla - 21 juli 2007 10:49

Ungerfär en kvart med bil "på annersia" sett härifrån ligger en av Jämtlands häftigaste turistattraktioner. Det lockar varje år mängder av turister från när och fjärran. Vi åkte också dit igår. Stället heter Moose garden och attraktionen består i att se, klappa och mata stora alldeles tama älgar. Otroligt häftigt faktiskt! Vi, svenskar, canadensare, holländare och tyskar dvs en hel trupp av alldeles vanliga hugade älgfantaster fick börja visningen med att inmundiga en dryck som betingar det facila priset av 2 500 kr litern, nämligen älgmjölk. Smakar som grädde ungefär vilket gör att den går bra att göra ost, glass och diverse mejeriprodukter av. Att den sedan gör ett enormt hål i plånboken är en annan femma... :-)


6 veckor gammal älgkalv


Vi började turen med att ta en titt på gårdens fyra älgkalvar de åt glatt ur våra händer och var sådär galet söta.


Idén till älgfarmen började med att Sune som gårdens grundare heter började ta hand om och flaskuppföda trafikdödade älgkors kalvar. Sedan har det bara rullat på.


Alla älgar på gården är födda där vilket innebär att de lever ett riktigt gott liv och slipper oroa sig för eventuella älgjägares riktade vapen.


Älgkalvsmatning


Kalvarna finner sig glatt i att bli matade och klappade de tre gånger visningen är per dag. Jag tror att de lever ett ganska juste älgliv....


Lite längre ned på gården står bjässarna i en stoooor hage. I älgvärlden råder matriarkat. Jämt utom vid brunsttid då tar alfaälghannen och motar in alla sina fruntimmer i ett trångt utrumme och ger sig inte förrän alla har fått sig en ordentlig dos älgkärlek sedan släpper han ut sina flammor igen och på nytt råder matriarkatväldet tills nästa brunsttid.

I detta älgsamhälle är det Blenda som styr med järnhand.



"Älgpappan" Sune med en av sina skyddslingar


Jag visste inte att älgar kan le men det tycker jag faktiskt att dena bild bevisar eller så tyckte han att det bara var så kul att vara med på bild....


Leende konung...


Älgkelning, fröken ko ligger och myser i gräset och blir kliad och klappad


Bella var förståss också med och kollade in älgarna hon var lite brydd vad det var för ena men hon tog det hela med ro och nosade bara lite lagom på dem....


Matte och Bella spanar in stor hund ??..... :-)


Jag säger bara så här har ni aldrig varit där, åk dit!

 
 
skogsfrun

skogsfrun

23 juli 2007 10:27

Älgarna ser verkligen ut att ha det bra och trivas. Tänk att du kunde/fick ta med hunden in. Hunden ses ju instinktivt som det rovdjur den är, att gå in i en vanlig kohage med hund har uppenbara risker.
Tyvärr är det för lång resa för en lat skogsfru, tror vi har ett älghägn här i Dalsland också. Kanske blir hägn enda stället där man får se skogens konung i framtiden, om jägarna får hålla på som de vill:(

http://barasaras

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla - 26 oktober 2009 17:29

har jag lagat till idag. Undrar om detta håller på att bli en "wannabe"- matblogg .   Inhandlade färsk torskfilé häromdagen som idag förvandlades till en superenkel och vansinnigt god historia.   Det var ungefär 1 kg fiskfilé (det funkar med ...

Av Gunilla - 24 oktober 2009 19:05

har jag fixat idag...De brukar bli torra och tråkiga men idag blev de kriminellt goda! Såhär gjorde jag: Tog ungefär 1,5 kg tjocka revben (två bitar) kokade dessa i ungefär 50 minuter i: 3 liter vatten ungefär jag som vanligt följer inte ett re...

Av Gunilla - 5 oktober 2009 00:34


Brudarna ska upp till Kalix och spela fotboll! De har kommit till 1/4 final för flickor 16. Idag vann de mot Huddik och i fredags krossade de Selånger (korssade och krossade) det blev 2-1 samma resultat som idag mot Huddik. De spelade i snålblåst och...

Av Gunilla - 1 oktober 2009 16:05

Vaknade med andan i halsen vid 1 tiden i natt och drömde att det hänt något läskigt med Bella. När jag lugnat ner mig så pass att hjärtfrekvensen slutat att vara på ungefär 300 slag/minut lyckades jag somna om. När jag sedan vaknade till morgonpass...

Av Gunilla - 19 september 2009 11:44

Men om man är arbetslös har man ju varken helgledigt eller semester eller andra ledigheter vad jag kan förstå. Då står man ju bara till "förfogande" hela tiden. Sur, ja och det kommer nog att hålla i. Skrev ett frånvaromeddelande alldeles nyss på min...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards