Direktlänk till inlägg 31 december 2007

Sista dagen på året.....

Av Gunilla - 31 december 2007 00:14

inleds i princip nu men jag ska snart gå och lägga mig. I går  ja typ för en kvart sedan.... var det födelsedag för mina döttrar. Officiellt har vi nu alltså tre tonåringar i familjen. Jag som bara är 21.......

Det var en bra födelsedag, hoppas jag att de tyckte. Den startade vid 10 i morse ungefär när jag slog upp ögonen och gick ut en sväng med Bella. R fixade lite frukost på säng till födelsedagsbarnen. De hade otåligt legat och väntat. Vi la oss sent det var Dexter på tv och det var så spännande att vi allihopa inte gick och la oss förrän kl 3 när avsnitt nr 12 (upplösningen) var klar.


De fick paket och sjung. Sedan var det bakningsdags. R och M åkte och fixade tårta på Tages och jag och L bakade världens i särklass godaste kakor nämligen sega goda Chocolate chip cookies....Fulla med choklad och nötter och annat som anstår en sann utövare av GI dietandet..... Gick med i Viktkoll på nätet i förrgår och det har redan spruckit bigtime.


Chocolate chip cookies mums..


Till ca 50 st behövs

250 g smör

2,5 dl farinsocker och

2 dl socker som man kör i matberedare.

6 dl havregryn

4 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

1 tsk vaniljsocker

rör ihop i en bunke

Blanda torrisar med smör blandningen

blanda i 2 ägg och 200 g mörk grovt hackad choklad och 200 g grovt hackade hasselnötter. Blanda till en underbart god deg/smet/kladd.....


Rulla bollar (eller kläm snabbt ihop) och grädda 14 minuter i 190 grader. Det får plats ungefär 16 på varje bakplåtspapperklädd plåt och jag brukar få till 3 plåtar som jag kan grädda samtidigt. De ska inte grädda längre för då blir de hårda istället för geggiga i mitten och det är det som är grejen med dessa kakor.....


Detta var en bakutvikning som jag bara måste dela med mig av :-)


Nu är  M & L firade ordentligt och har redan börjat förbereda oss på på att de snart fyller 14.........


Nu ska jag sova så här på årets sista dag.


GOTT NYTT ÅR!!


 
 
skogsfrun

skogsfrun

31 december 2007 17:52

Gott nytt år! Gunilla och familjen inkl. Bella så klart. Dina kakor låter väldigt mumsiga så skogsfrun sparar och testar halva satsen till att börja med. Det låter ju nyttigt med havregryn och choklad!

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

1 januari 2008 14:42

GOTT NYTT 2008! Är det inte dags för lite ståkort på Bella igen? ;-)

http://www.aintsaints.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla - 26 oktober 2009 17:29

har jag lagat till idag. Undrar om detta håller på att bli en "wannabe"- matblogg .   Inhandlade färsk torskfilé häromdagen som idag förvandlades till en superenkel och vansinnigt god historia.   Det var ungefär 1 kg fiskfilé (det funkar med ...

Av Gunilla - 24 oktober 2009 19:05

har jag fixat idag...De brukar bli torra och tråkiga men idag blev de kriminellt goda! Såhär gjorde jag: Tog ungefär 1,5 kg tjocka revben (två bitar) kokade dessa i ungefär 50 minuter i: 3 liter vatten ungefär jag som vanligt följer inte ett re...

Av Gunilla - 5 oktober 2009 00:34


Brudarna ska upp till Kalix och spela fotboll! De har kommit till 1/4 final för flickor 16. Idag vann de mot Huddik och i fredags krossade de Selånger (korssade och krossade) det blev 2-1 samma resultat som idag mot Huddik. De spelade i snålblåst och...

Av Gunilla - 1 oktober 2009 16:05

Vaknade med andan i halsen vid 1 tiden i natt och drömde att det hänt något läskigt med Bella. När jag lugnat ner mig så pass att hjärtfrekvensen slutat att vara på ungefär 300 slag/minut lyckades jag somna om. När jag sedan vaknade till morgonpass...

Av Gunilla - 19 september 2009 11:44

Men om man är arbetslös har man ju varken helgledigt eller semester eller andra ledigheter vad jag kan förstå. Då står man ju bara till "förfogande" hela tiden. Sur, ja och det kommer nog att hålla i. Skrev ett frånvaromeddelande alldeles nyss på min...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards