Alla inlägg den 24 oktober 2009

Av Gunilla - 24 oktober 2009 19:05

har jag fixat idag...De brukar bli torra och tråkiga men idag blev de kriminellt goda!

Såhär gjorde jag:

Tog ungefär 1,5 kg tjocka revben (två bitar) kokade dessa i ungefär 50 minuter i:

3 liter vatten ungefär jag som vanligt följer inte ett recept utan nedanstående är ungefär....

2 röda lökar

20 vitpepparkorn

salt

1 köttbuljongtärning

10-12  nejlikespikar

10-12  hela kardemummagrejjer dvs frön med skal

2 morötter

3-4 lagerblad

3 krossade vitlöksklyftor dvs hela som jag bara krossade med knivbladet


Lägg i köttet och skumma dvs ta bort allt kleg och skum som bildas.

Koka inte så hårt utan sjud.


Jag var ute och gick med Bella när det kokat i ungefär 50 minuter så det drogs bara av plattan  av någon av döttrarna och köttet fick stå och mojsa sig i buljongen så länge, typ en timma till eller nåt....

När jag kom in igen med en ganska blöt vovve så gjorde jag så här:


Jag rörde ihop:

1/2 dl soja

1/2 dl olja (jag tog olivolja)

några stänk med balsamvinäger

pressade i ett par vitlöksklyftor

chilipeppar som finns att mala ur kvarn

letade efter honung men hittade ingen så jag tog mörk sirap kanske en halv dl istället

Rörde ihop detta och hällde (smetade, men det vara mer hällde eftersom det var ganska löst) över revbenen sedan ringlade jag lite mera mörk sirap över och skjuts in i ugnen.

225 grader i ungefär 15-20 min.


Under tiden kokade jag vanlig potatis och gjorde en sås av buljongen.

Då gör man såhär:

2-3  msk smör smältes i en gryta pudra på mjöl när smöret smält, 3 matskedar ungefär det ska bli hyfsat hårt i alla fall. Sedan häller man i buljongspadet från köttkoket tills man får en lagom tjock sås. När det kokar upp blir det ju tjockare.... Smaka av med salt och ev peppar och blanda i en skvätt grädde. Fick koka på svag värme tills det var dags att äta dvs ungefär 20 min.


Servera såsen till köttet och potatisen med en god sallad till.

Det var faktiskt de godaste revbenen jag ätit.


Skriver upp receptet här så jag  jag kanske kommer ihåg till senare och kan göra om det igen då jag som sagt ALDRIG följer ett recept utan mest går på ren känsla.


Nu ska vi snart gå på bio. Flickan som lekte med elden.


Jag har börjat med Facebook igen och blivit alldeles fast. Håller på med ett kafé och är vrålnördig. Passar tiden för att jag har mat på spisen i mitt fiktiva kafé...nördigare kan det knappast bli. Med det är ganska kul!


Åker till Kina igen snart. 8 nov bär det av till Shanghai igen. Hälsar på Mia och Peter igen. Bara jag denna gång. Vi ska bara mysa jag och Mia. Strosa och shoppa och ha det bra!






Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards